Tenkte, til glede for både nye og gamle lesere, å servere konklusjonen på følgende historie:
L@go :
Kan jo bare legge til det alle allerede vet: PostNord er fullstendig udugelige, på absolutt alt de gjør. Det har all min erfaring med selskapet vist tidligere, og jeg har selvfølgelig bare fått alt bekreftet ved å bestille et sett fra LEGO som skulle være en gave 1. desember. Bestillingen ble gjort 9. november, og her er sporingsinformasjonen fra DPD, som overlater ansvaret til PostNord når pakken kommer til Norge:
13.11.2019 10:42 DPD data centre Order information has been transmitted to DPD.
13.11.2019 22:00 Mechelen (BE) In transit.
14.11.2019 07:39 Oirschot (NL) In transit.
15.11.2019 17:06 Oslo (NO) In transit.
15.11.2019 17:22 Oslo (NO) Parcel undergoing customs clearance.
19.11.2019 07:44 Oslo (NO) In transit.
19.11.2019 08:49 Oslo (NO) Parcel undergoing customs clearance.
22.11.2019 10:24 Oslo (NO) In transit.
22.11.2019 10:35 Oslo (NO) Parcel undergoing customs clearance.
Legg spesielt merke til den artige transportløsningen hvor pakken tydeligvis har blitt lagt på en bil som tar en liten runde på 10-60 minutter i Oslo før den returnerer til tollkontoret. Fint med sightseeing, da. Så i halv ti-tida i går ringte jeg til LEGOs kundeservice og sa at jeg har jo i utgangspunktet hatt god tid til 1. desember, men nå begynner det å haste. Den stakkars damen hos kundeservice sa at ja, jeg ser at denne pakken har hatt seg noen rundturer i systemet, og det er jo ikke godt å vite hva som skjer med den. Så for at du skal ha pakken til 1. desember, så sender vi deg en ny, gratis, med DHL Express... og etter samtalen fikk jeg raskt en melding fra DHL om at pakken er på vei, ble hentet i går, og er antatt levert på døra i løpet av dagen i dag. PostNord ute av ligningen, problem solved.
Kan jeg hjelpe deg med noe annet i dag? sa damen. Nei, sa jeg, men det må jo være fryktelig slitsomt for dere å forholde dere til dette igjen og igjen og igjen? For det er ikke bare jeg som har møtt på dette problemet. Og da fortalte hun at de er to stykker som sitter på kundeservice for Norge, og de bruker bortimot all sin tid for øyeblikket på klager på PostNord. Og jeg kunne være helt sikker på at de rapporterer hver eneste melding videre i systemet, for det er ingenting de heller vil enn å vende tilbake til Posten, som det var langt mindre problemer med. Saken er jo imidlertid, som Maybelline nevnte tidligere, at DPD og PostNord henger sammen, så det er lite trolig med en endring der - for hvis DPD fungerer supert for LEGO i resten av Europa er det lett for dem å se gjennom fingrene med at de må bruke tid og penger på å fikse en del saker i Norge...
Så da er vel alt i orden? Joda. Jeg la på klokka 09:41. Og litt senere sjekket jeg sporingen på den første pakken... og kan ikke la være å tenke at det sitter en liten gnom et eller annet sted hos PostNord som har som eneste oppgave å se hvor langt han kan tøye folks tålmodighet. Her er siste status:
26.11.2019 10:57 Oslo (NO) In transit.
27.11.2019 05:51 Bergen (NO) At parcel delivery centre.
Så får vi se da, om jeg får to pakker i stedet for én. Mye tyder vel på det.
Altså: Ekspresspakken LEGO sendte ut i stedet, med DHL, dukket opp som bestilt, to dager etter telefonsamtalen, og i god tid før 1. desember. Strålende. Men hva med den andre? Siden jeg nå hadde fått settet jeg bestilte, bestemte jeg meg for å la være å foreta meg noe som helst overfor PostNord, og bare se hvor lang tid ting ville ta hvis de fikk rote rundt på egen hånd. Det neste som skjedde, var dette (og det var jo litt rart, ettersom den tydeligvis ankom allerede dagen før, jf. forrige status):
28.11.2019 14:56 Bergen (NO) At parcel delivery centre.
29.11.2019 01:07 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
Jeg hadde fortsatt ikke hørt noe direkte fra PostNord, men så skjedde det plutselig noe, fredag 29. november. Først dette:
29.11.2019 16:50 Bergen (NO) Out for delivery.
Og så kom det en SMS, kl 16:53, med beskjed om at "Pakken din er nå lastet på bil for levering! Besøk din profil med viktig leveringsinformasjon. Klikk på link" - og så klikket jeg på linken, og avtalte levering enten på jobb samme kveld, eller hjemme førstkommende mandag.
Deretter skjedde dette, helt uten at jeg hørte noe som helst. Og det er her det begynner å bli fullstendig utilgivelig, synes jeg.
29.11.2019 21:26 Bergen (NO) We're sorry but your parcel couldn't be delivered as arranged.
02.12.2019 09:33 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
03.12.2019 09:44 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
04.12.2019 09:55 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
05.12.2019 06:12 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
06.12.2019 04:20 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
16.12.2019 16:03 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
Alt dette uten kommunikasjon. Ikke et knyst. Men etter det ble det
helt stille, også på pakkesporings-siden, resten av 2019.
3. januar er det tydeligvis noen som plutselig oppdager en pakke som ligger der for seg selv på sentralen, med en ganske stor bulk i den ene siden, og lurer på om ikke den kanskje burde leveres snart.
03.01.2020 14:18 Bergen (NO) At parcel delivery centre.
Og enda bedre!
03.01.2020 14:51 Bergen (NO) Out for delivery.
Så får jeg en telefon - på dette tidspunktet står jeg i en butikk på kjøpesenteret Westfield Stratford i London - fra en budbilsjåfør, på nokså gebrokkent norsk, med beskjed om at han er på vei med pakken. Her er, sånn omtrent, samtalen:
PostNord: Jeg kommer og leverer pakken nå.
Are: Jaså! Men jeg er på ferie, i London. Jeg kommer hjem i kveld.
PostNord: Og det er ingen der som kan ta imot pakken?
Are: Nei, det er det ikke. Kan du legge den på dørmatta eller i postkassen?
PostNord: Hvor langt er det å gå? Er det mange etasjer? Jeg kan ikke gå mange etasjer.
Are: Det er én trapp opp.
PostNord: Og ingen nabo som kan ta imot pakken?
Are: Nei. Men bare legg den på dørmatta. Jeg kommer hjem i kveld.
PostNord: OK.
Ti minutter senere ringer telefonen igjen.
Are: Hallo?
PostNord: Hallo. Pakken fikk ikke plass i postkassen. Men jeg ringte på hos naboen din, og han tok imot den!
Are: Naboen min er dement.
PostNord: Det går fint. Han husker det.
Are: Det får vi se på.
Fredag kveld kom jeg hjem, og lørdag ringte jeg på hos naboen. Som nekter for at det har vært noen der med en pakke...
Nå er jo denne historien blitt fullstendig absurd. Og hadde det ikke vært for en svært hyggelig og velvillig medarbeider fra hjemmesykepleien, som på forespørsel fra meg fant pakken inne hos naboen i dag, så ville den nok blitt hos ham helt til hans slektninger hadde gjort opp boet etter hans død. Men nå har jeg altså, omsider, fått pakke nummer to,
58 dager etter at den ble bestilt fra LEGO.
Way to go, PostNord!
PS: Det hører med til historien at min demente nabo hadde åpnet både pakken og selve LEGO-esken. Men heldigvis hadde han ikke begynt å bygge. Ennå.