Gjermund skrev:
He, he - drømmesituasjon du er i nå da! Men lurt å velge riktig, så du blir fornøyd. Så er det vel slik at smaken er som baken - delt. Jeg vet ikke ennå hvordan mitt legorom skal bli når jeg blir stor, men jeg vet at jeg heller skal ha et smalere, lengre bord for layout, heller enn et bredere, kortere et. Jeg vet også at jeg skal ha et system under bordene jeg kan trekke frem som en slags skuff, med lagringsplass for brikkebokser. Så vet jeg at jeg vil ha ganske mange hyller på veggene for å lagre mocs og sett - eller skap med glass for å slippe støvproblematikken. Ikke minst vil jeg heller ha et rått byggebord med god brikketilgang (f.eks sortimentskap) på veggene rundt enn å ha plass til all legoen min utstilt på et bord. De fineste settene skal jo stå utstilt i glassmontere på stua likevel så... En ting som i hvert fall er sikkert, er at det som slipper inn på legorommet mitt, det slipper inn fordi jeg ønsker det, ikke bare fordi jeg har det fra før. Noe av det jeg har fra før skal faktisk bare hives etter hvert. Bord og slikt ja, mener jeg.
Lykke til med valgenes kvaler!
Nesten drømmesituasjon. En skikkelig drømmesituasjon er jo at man har flere tusen kvadratmeter med plass til all LEGO og lage flere store permanente utstillinger.... men det er jo bare drøm. I mellomtiden får man nøye seg med virkeligheta
Byggebord/layoutbord?Jeg har som sagt bare 3,6x 3,2m rom. Men kanskje jeg burde kutte ut ett eget dedikert byggebord og bare ha hyller på alle vegger man kan ha hyller fra gulv til tak, og så ha ett stort bord i midten som jeg kan ha en layout på og samtidig bygge på? Under bordet er det jo da rimelig godt med plass for å lagre diverse klosser og ting som ikke brukes i esker. Det har jeg allerede gjort her jeg bor nå, med de tre IKEA-bordene. Der hadde jeg stablet masse av de SmartStore eskene med ferdige modeller og en del klosser som ble lite brukt (eller har store mengder av).
Jeg har jo lyst til å ha en liten toglayout også. Men tror ikke det vil bli plass til alt det på dette rommet? Det vil iallefall ikke bli særlig bra med ett langt smalt bord om man skal ha toglayout.
Støvproblematikk?Her jeg bor nå har jeg jo to katter og de produserer jo en del støv. I den nye leiligheten kan jeg ikke ha katter

så da blir det ikke like mye støv. Men når man har ett dedikert LEGO rom, blir det så mye støv der da? Alternativt kan jeg jo kjøpe store pleksiglassplater og skru foran alle hyllene hvor jeg har stilt ut modeller. Det vil jo forhindre mye støv?
Utstilling?Har ikke bestemt meg helt om jeg skal ha noe LEGO i stua. Har jo til nå egentlig ikke hatt en stue, kun ett stort LEGO rom hvor jeg har en kjøkkenkrok og en datamaskin krok, men ingen stue

På den nye leiligheten hadde jeg i hovedsak tenkt å minimere hyller og slikt i stuen. En datamaskinkrok blir det uansett, med ett større område for å spille VR-dataspill i roomscale.
Kom gjerne med alle tanker og drømmer DERE har på ett dedikert LEGO rom. Både dere som HAR ett dedikert rom, men også dere som bare drømmer om å få ett.
Er morsomt å lese om andres meninger og tanker om dette og kan jo være at jeg kan plukke ut noen ideer fra hva dere tenker og drømmer om dette.