Min forrige bestilling hos LEGO var før sommeren og den kom frem til utleveringsstedet på eksakt samme dag som det jeg fikk melding om på forhånd at det var forventet leveringstidspunkt. Jeg hentet pakket og alt var vel... nei, det var ikke PostNord som stod for denne leveringen...
For 4 uker siden gjorde jeg en ny bestilling og så på Internet at flere har klaget over PostNord, så jeg var litt skeptisk til leveransen. Men jeg hadde ikke veldig hastverk med leveringen så det var ikke veldig krise.
Fra LEGO får man jo gratis frakt når man handler over en viss verdi. Tidligere med Posten/Bring så havnet pakken automatisk hos det nærmeste utleveringsstedet (post i butikk) dersom du ikke var hjemme på utleveringtidspunktet. Og man betalte heller ikke noe ekstra for dette.
Men nå må man betale ekstra for å kunne hente det på ett utleveringssted.
Jeg jobber jo på dagtid og har derfor ikke mulighet til å sitte å vente en hel dag på at pakken skal bli levert. Ikke mulig å få det levert til jobbadressen da jeg ikke er fast på kontoret, er jo rundt-omkring i hele byen å jobber og kan som oftest ikke planlegge at jeg er på en spesifikk adresse en hel dag... Så da MÅ jeg jo ha det på ett utleveringssted hvor jeg kan hente pakken etter arbeidsdagens slutt.
På siste forsendelse fikk jeg jo først en SMS om at pakken nå var underveis og planlagt ankommet 3.sep og at det ville bli levert på døra mellom kl 8-13. Fulgte jo anvisningen og valgte å betale 59,- for å levere på nærmeste utleveringssted. Så langt så greit...
3. september fikk jeg to SMS'er. En som sa at pakken var underveis og at jeg kunne velge utleveringssted dersom jeg ønsket (selv om jeg allerede hadde gjort dette). Og en annen SMS om at jeg nå kunne hente pakken på utleveringsstedet. Var ett kolli-nummer med på den linken, samt en tekst om at jeg kunne endre utleveringssted om jeg ønsket.... På dette tidspunktet lastet jeg også ned PostNord appen på mobiltelefonen, men den gav meg ikke noe mer info enn det jeg allerede hadde fått.
Var på utenbysreise den uka og fikk først kommet innom butikken på fredag 6.september. Men der kunne de ikke finne pakken. De hadde ikke mottatt denne. Når vi da sjekket sporingen så var utkjøringen kansellert 5.september! ?? Forsøkte å ringe PostNord på kvelden og fikk ikke noe klart svar der annet enn at de skulle sjekke saken og sende meg en SMS om nytt utleveringtidspunkt.
Tirsdag 10.september får jeg på nytt to SMS'er, begge med teksten om at pakken var klar for utlevering på butikken samt en tekst om jeg kunne endre utleveringssted om jeg ønsket og en link til sporingen på nett. Sjekket sporingen og den sa ikke annet enn at pakken var klar til henting på butikken. Ingen referansenummer eller noe....
Fikk ikke anledning til å dra på butikken før i dag 14.september. På butikken fant de ikke noe på det sporingsnummeret som var det eneste jeg hadde å gå ut ifra.
Etter mye styr (og veldig hjelpsomme butikk ansatte) så klarte de å finne frem til pakken manuelt da pakken var rimelig stor og utleveringsstedet ikke har ekstremt mange pakker i hyllene.
Der viste det seg at lappen på pakken som har en strek-kode på seg ikke lot seg scanne inn med scanneren de hadde. Det var heller ikke mulig å legge inn nummeret som står under denne strek koden manuelt da systemet bare kom opp med beskjed om at det var en ugyldig kode. Både strekkoden og bokstav/tallkoden under var uvanlig lang.
De ringte PostNord support og de leste opp koden over telefon og selv de klarte ikke å få det lagt inn i systemet. De på support reagerte også på lengden på den koden.... med andre ord, de har ikke orden på sitt eget frakt-system...

Men jeg fikk likevel etter litt trippel sjekking av id og navn levert ut pakken.
Pakken bærer preg over å ha reist mye og blitt behandlet av mange personer underveis (litt krøllete og bulkede hjørner). Og det er ett lite hull i ett av hjørnene i den ytre pappesken. Men ingen av eskene inni er skadet på noe vis.
Har også sendt en klage til LEGO om dette og spørsmål om jeg i fremtiden kan få velge speditør og at jeg gjerne vil betale for å kunne bruke en annen leverandør om mulig.
Så til advarsel til andre på forumet: beregn mye tid (og mulige forviklinger) om ting blir sendt med PostNord....