Brikkelauget

for norske LEGO-entusiaster
Dato/klokkeslett: 2017-09-22 12:02:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Svar på emnet  [ 165 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ikke fullt så gode tilbud
InnleggSkrevet: 2016-02-05 10:26:28 
Brukerens avatar

Medlemmer
Jeg tenkte å starte denne tråden for å ta vekk litt av byrden som tråden om funn på Finn - om enn litt urettmessig - får.

Her kan man poste om selgere som nok burde latt være å se dokumentaren om at LEGO-produkter er gull verdt, eller andre uhensiktsmessige tilbud.

Start med dette gullkornet:

Fluffy til salgs på Finn til 899,- i skrivende stund.
Bilde

Finn

Rapporter dette innlegget
Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ikke fullt så gode tilbud
InnleggSkrevet: 2016-02-21 19:37:19 

He-he! Ser ut som om han her har hatt noen meldinger fra Lego-fans. Muligens noen herfra som påpeker at han forsøker lure folk til å betale høyere pris enn s@h?

http://www.finn.no/68445287

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-02-21 21:40:09 
Brukerens avatar

Medlemmer
Noen ganger skulle jeg ønske det var et kommentarfelt på Finn, slik at folk som dette var mer tvunget til å svare på hvorfor de selger noe brukt til mer enn ny-pris! Det er for dumt å holde på slik, spesielt etter man er blitt oppmerksom på det..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-02-21 23:36:38 
Brukerens avatar

Medlemmer
Los skrev:
Noen ganger skulle jeg ønske det var et kommentarfelt på Finn, slik at folk som dette var mer tvunget til å svare på hvorfor de selger noe brukt til mer enn ny-pris!

Han påstår jo at de er uåpnet, da ...
Har man prøvd å rapportere?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-02-22 00:56:10 
Brukerens avatar

Medlemmer
Det er andre gangen han legger ut disse til overpris. Han gjorde det samme før jul. Jeg rapporterte han den gangen og jeg har gjort det nå. Han svarer ikke på melding.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-02-22 01:39:59 
Brukerens avatar

Styret
Annonsen ser ut til å være inaktiv nå, og det er helt klart en uting å prøve å ta overpris for sett som fortsatt er i salg. Men er det virkelig rapporteringsgrunnlag? Bryter selger reglene ved å prøve å selge dyrt? Synes i hvert fall det er voldsomt å kalle det lureri så lenge det ikke er snakk om mer noen prosent over retail. Det er mange etablerte forretninger og kjeder som selger LEGO produkter til godt over S@H-priser uten at man rynker på nesa av den grunn. Et godt eksempel kan f.eks være lektøysforretningen "Rubens Skattkammer" her i Bergen. https://www.rubens.no/aktiv-lek-motorikk/lego

Når det er sagt, så er det mye verre med selgeren som spammer annonser på Finn som den Erman nevnte i første post. Det er intet annet enn opportunistisk. Det er disse man burde rapportere i stedet spør du meg...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-02-22 06:55:05 

Hvorvidt det er grunnlag for rapportering får være opp til den enkeltes etiske sans, linken er der for at folk skal gjøre nettopp det. Personlig rapporterer jeg ikke slike med overpris, selv om jeg mener det er lureri. Det blir litt som å selge en 1000-lapp for 1200.

Jeg har nok allikevel rapportert når folk i tillegg linker til andre overprisede annonser på f.eks. e-bay for å enten rettferdiggjøre prisen, eller til og med påstå det er billig, og forsøker selge settet som "veldig vanskelig å få takni, finnes ikke i butikk, samlerobjekt". Da mener jeg annonsen er over kanten og klart et forsøk på lureri.

At butikker selger til høyere pris enn veiledende er også helt opp til de, de har tross alt litt annerledes økonomi enn en privatperson, men der har du da i det minste god beskyttelse som kjøper, i et privatsalg stiller du en god del svakere om eskene for eksempel er åpnet, men plastposene er inntakt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-02-22 12:00:57 
Brukerens avatar

Styret
En annonse er lureri når den utgir seg for å være noe den ikke er. Når teksten i annonsen viser seg å være villedende (samlerobjekt, vanskelig å få tak i, som du sier) er det bare å trykke rapporter uten å mukke, da er det over streken. For øvrig så gjelder Kjøpsloven ved kjøp fra privatpersoner og man har to års reklamasjonsrett. Hvor lett det er å få gjennomslag er en annen sak (aldri prøvd selv), men man har i hvert fall muligheten til å bruke Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget.

Lowrider skrev:
Hvorvidt det er grunnlag for rapportering får være opp til den enkeltes etiske sans, linken er der for at folk skal gjøre nettopp det. Personlig rapporterer jeg ikke slike med overpris, selv om jeg mener det er lureri. Det blir litt som å selge en 1000-lapp for 1200.

Jeg har nok allikevel rapportert når folk i tillegg linker til andre overprisede annonser på f.eks. e-bay for å enten rettferdiggjøre prisen, eller til og med påstå det er billig, og forsøker selge settet som "veldig vanskelig å få takni, finnes ikke i butikk, samlerobjekt". Da mener jeg annonsen er over kanten og klart et forsøk på lureri.

At butikker selger til høyere pris enn veiledende er også helt opp til de, de har tross alt litt annerledes økonomi enn en privatperson, men der har du da i det minste god beskyttelse som kjøper, i et privatsalg stiller du en god del svakere om eskene for eksempel er åpnet, men plastposene er inntakt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-02-22 13:06:23 
Brukerens avatar

Medlemmer
Artige saker fra FINN:

Først den antatte vgs-studenten, som mente at det ikke var noe problemt å skrive LEGO Kreo på noe han solgte. Endret teksten og mente jeg hadde lest feil da han svarte på meldingen 30 min senere.

Nr. to var ettbarnsmoren fra nord, som svarte på spørsmålet om overpriset objekt at dette var en figur som kom fra et sjeldent sett og at den derfor kostet mer enn hele settet man kunne kjøpe til MINT på Bricklink.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-02-22 14:01:48 

skybert skrev:
For øvrig så gjelder Kjøpsloven ved kjøp fra privatpersoner og man har to års reklamasjonsrett.

Dette er forsåvidt sant, men det er allikevel det jeg anser som store forskjeller: for å kunne heve et kjøp gjort hos en privat person så må "mangelen medfører vesentlig kontraktsbrudd", mens i butikk har du mulighet til å heve "unntatt når mangelen er uvesentlig".

I tillegg så gjøres det vel en del kjøp gjennom posten her, og da er risikoen for at tingen blir ødelagt hos Posten lagt til kjøper ved privatkjøp.

Hvem betaler porto ved reklamasjon på privat kjøp?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-02-27 09:08:12 
Brukerens avatar

Medlemmer
Har nettopp begynt med lego igjen etter 25+ år da min datter har fanget interesse for det. har sett etter brukt lego på Finn da skal en kjøpe alt nytt blir det en del. Men det ser ut som mange som tar veldig mye for brukt lego. Noen som vet hva som er ok pris på brukt lego?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-02-27 10:20:03 
Brukerens avatar

Medlemmer
Flameboy skrev:
Har nettopp begynt med lego igjen etter 25+ år da min datter har fanget interesse for det. har sett etter brukt lego på Finn da skal en kjøpe alt nytt blir det en del. Men det ser ut som mange som tar veldig mye for brukt lego. Noen som vet hva som er ok pris på brukt lego?

Det hjelper ikke akkurat at avisene skriver at LEGO er en tryggere investering enn gull.
(Det stemmer forsåvidt, når man ser på en periode da gull har stupt i pris, men de fleste får det for seg at de har lest at LEGO er mer verd enn gull. Det stemmer ikke.)

Når det handler om (mer elller mindre komplette) sett pleier vi å sammenligne med BrickLink: http://www.bricklink.com/catalog.asp
Og da sammenligner vi likt med likt - uåpnet sett med sealed set, ikke-komplett med incomplete.
Snakker vi om en usortert haug med LEGO, så dukker de stadig opp på Finn til 200,-, så alt over 200 er dyrt.
Vær obs på etterligninger og uvedkommende gjenstander i usorterte hauger.
Gode tilbud på Finn blir gjerne snappet opp veldig fort.

Hvis du følger med på forumet her vil du få tips om gode tilbud på ny LEGO, og et godt tilbud på LEGO kan være et like godt tilbud som et brukt sett på Finn.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-02-27 10:24:10 

Personlig synes jeg løs LEGO over 100kr per kilo er overpriset. Da skal det være nedbygde sett og minifigurer, ikke bare den LEGOen noen har plukket rein for det de fant interessant.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-02-28 09:17:56 
Takk for svar Herman.

Fin link for å sjekke priser. Ser mye overpriset på Finn så får ha litt tålmodighet.

Topp

Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-03-05 02:38:07 

Medlemmer
Min standard er 100-130 kr pr kilo, har hatt mer flaks med mindre enn 100kr pr kilo på Facebook grupper enn på Finn!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-03-05 12:52:36 
Brukerens avatar

Medlemmer
Denne var også flott, bare fem ganger dyrere enn på Bricklink i samme stand: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69157458

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-03-05 21:10:37 
Brukerens avatar

Medlemmer
Quarryman skrev:
Denne var også flott, bare fem ganger dyrere enn på Bricklink i samme stand: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69157458

Spekulerer selger i at noen skal tro at de kjøper en vesentlig større modell?
Jeg rapporterte den som mulig svindel ...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-03-14 23:00:08 
Brukerens avatar

Medlemmer
Juno Eclipse på finn.no til 399. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69583817

Eller på BergensBrick til 40. http://www.bricklink.com/store.asp?p=skikyssing&itemID=88616277

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-03-15 00:12:13 

Medlemmer
Flameboy skrev:

Ikke overraskende hvem selger er :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2016-03-15 13:13:26 
Brukerens avatar

Medlemmer
Den dama er helt umulig å snakke med, eller til...

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
 Svar på emnet  [ 165 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

Du kan opprette nye emner i dette forumet
Du kan skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet