fabel skrev:
Men dersom du fant en farge, eller en del som du kunne trengt eller inspirerte deg til å lage noe nytt....
Har tenkt på saken selv mange ganger. Cobi lager noen flotte deler som virkelig ser ut som trestammer til bruk for å lage vegger. Cobi bruker disse for det meste i militære sett for å lage beskyttelsesvegger. Disse hadde vært flott for å lage tømmerhytter.
Og så har vi det med fargepalettene: LEGO har laget veldig lite som kan brukes til realistisk grønn kamuflasjefarger. Men det finnes likevel kreative sjeler der ute som klarer å lage kamuflasje fargede militære kjøretøyer med kun LEGO sin fargepalett.
fabel skrev:
Jeg kikket som sagt oppi esken med Kreo jeg kjøpte. Kikket meg over skulderen når jeg betalte 99kr, fordi det føltes litt skittent og feil. Og det hele ligner jo på Lego, men føles litt feil. Men har ikke bestemt meg for at jeg aldri skal bruke en del av noe annet sammen med ekte vare, eller la det stå åpent...
Akkurat med det at det "føles litt skittent" viser jo at vi er blitt indroktinert med at LEGO er kun det ene rette i denne hobbyen

Tror ikke man finner slik sterk merkelojalitet i så mange andre hobbyer. For eksempel modelltog, der er jo Märklin godt kjent, men de fleste modelltogfolkene som jeg har vært borti blander gjerne vogner og deler om hverandre. Samme finner man innen de som driver med plastlimesett. Der blandes det veldig mye. Da tenker jeg på de som driver den plastlimesett hobbyen ekstra langt og lager nye modifikasjoner på allerede originale limesett. Noen lager jo limesettene fra grunnen av også og da tenker de iallefall ikke på noe merke.
Men de fleste i vår hobby føler vel at LEGO er det merket som "oppfant" disse klossene og derfor er kun de som lager "ekte" vare...
Hva hver enkelt person her i Brikkelauget gjør mener jeg bør være opp til den enkelte.
Men man må jo også være klar over at når man bruker penger på å kjøpe kopier av LEGO så støtter man jo denne piratvirksomheten og undergraver LEGO sin evne til å gi oss kvalitet, ved at de får økt konkurranse og må senke sine priser for å overleve i markedet.
Så sjekk iallefall nøye med det non-LEGO merket du kjøper om dette er en ren kopi av LEGO eller noe som har oppstått som ett lignende konsept som LEGO. Tidligere nevnte Nano Bricks mener jeg er noe som ikke skader LEGO sitt omdømme eller konkurerer med LEGO.
edit: manglet en "ikke" der