Absolutt interessant lesing, for den som interesserer seg for hvordan Power Functions kommer til å påvirke togene.
Syntes dog det var litt synd at Cale brukte ett Swoofty-drivverk (vertikale drivaksler som fungerer som rotasjonspunkt for bogiene) og ikke motoriserte selve lokomotivet, men fant ut etter en kjap prat at det ikke gikk på grunn av lokets konstruksjon. Men det virker, og det virker bra! Og det er det som teller.
Selv foretrekker jeg min egen løsning (vedlagt) som har to, permanent sammenkoblede, skiftetraktorer, hvor den ene inneholder motor og førerhus, og den andre batteriboks og receiver. Alle tre akslene på begge lokene drives av motoren via en mekanisk overføring mellom dem via ett par universalledd. Spørsmålet nå er om loket får kreftene ned i skinnene, ettersom noen beregninger konkluderte med at det har ti ganger så mye krefter som en vanlig 9V-togmotor, men har en topphastighet begrenset til ca 2cm/sek. Utvekslingen er 2.667:1 i tilfelle noen vil undersøke det nærmere.
In other news, 10194 Emerald Night, det påståtte Power Functions toget til LEGO, lakk ut til helgen, og har nå dukket opp, som illustrasjon, på
Shop @ Home.