Brikkelauget

for norske LEGO-entusiaster
Dato/klokkeslett: 2018-12-18 11:28:07

Tidssone UTC + 1 time

Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Litt av en LEGO-sommer!
InnleggSkrevet: 2017-08-31 00:26:58 
Brukerens avatar

Styret
Hei! Det var lenge siden, gitt. Har ikke vært så aktiv på forumet her på en stund - delvis fordi det har vært en ganske hektisk sommer, ikke minst på LEGO-fronten. Så jeg tenkte jeg skulle poste et lite resymé - kanskje noen er interessert i å lese litt om hva en forholdsvis internasjonalt aktiv nerd har brukt tida på?

Først og fremst har det vært en god del eventer denne sommeren. Det begynte med Paredes de Coura Fan Weekend i Portugal, der jeg i år var eneste representant for Brikkelauget ettersom Cecilie og Ace ikke var så lystne på å gjenta fjorårets reise-stunt med Portugal-Oslo-Chicago i løpet av 2-3 dager, og Harald (som var påmeldt) hadde dobbeltbooket seg med fallskjermhopping. Forkastelig. Jeg var imidlertid ikke eneste nordmann, det dukket opp en ganske snodig fyr (no offense, hvis du leser dette, PJ) som heter PJ Aass og bor i England (hvor man fniser litt av navnet hans). Selve arrangementet er helt fantastisk - bortimot knirkefritt organisert og fryktelig rimelig med tanke på hva man får. Anbefales på det aller sterkeste!

Portugiserne som var på PKH i mars likte talkshow-konseptet vårt derfra, og lurte på om jeg kunne tenke meg å gjenta det i Portugal. Så for å promotere PKH litt kalte vi det På Kloss Hold - The Talk Show, og utvidet fra to til tre gjester, pluss at vi satte opp to separate "show" på to påfølgende dager. Gjester var Kim E. Thomsen, AFOL Relations Manager hos LEGO; Huw Millington, gründer og eier av Brickset; Mel Caddick, LEGO-designer; Kev Gascoigne, "chief fairy" hos den veldedige organisasjonen Fairy Bricks (som vi trolig får stifte nærmere bekjentskap med under PKH 2018); Warren og Kitty Elsmore, som driver med LEGO-bygging, utgir bøker og arrangerer events på heltid; og Lee Magpili, LEGO-designer. Fem av intervjuene ligger ute hos Beyond the Brick, her er Kims:

Jeg hadde ikke med meg så mye å stille ut, stort sett noe av det samme jeg hadde på PKH. Men jeg må nesten nevne at jeg faktisk fikk en premie - min første pokal! Den ble jeg faktisk ganske rørt over, spesielt fordi jeg ikke fikk den for noe jeg hadde bygd, men for hvordan jeg oppførte meg. "Star of the show" - det er altså meg. *rødme*

Bilde

Etter det har jeg gjort det som er av britiske events i løpet av sommeren - først Bricktastic i Manchester, som arrangeres av Fairy Bricks (der dukket det navnet opp igjen, gitt) - det var en utrolig trivelig helg og anbefales også! Et lite utvalg:

Bilde

Deretter BrickLive London, hvor jeg plutselig endte opp på en ungarsk YouTube-kanal (!):

Og til slutt et lite arrangement i regi av Warren og Kitty Elsmore utenfor Edinburgh nå forrige helg, Awesome Bricks. Ikke så mange utstillere der, men sånn cirka verdens kuleste lokale å ha utstilling i: En hangar på National Museum of Flight.

Bilde

Bilde

I tillegg til dette har det skjedd et par andre interessante ting i løpet av sommeren. For et par år siden bygde jeg mitt første romskip siden jeg var sånn cirka sju år gammel, til det såkalte Starfighter Telephone Game på Flickr, en slags fysisk hviskelek hvor man bygger et romskip, basert på et romskip noen andre har bygget først. Jeg bygget to av min versjon, sendte det ene til byggeren som var etter meg i rekka, og beholdt det andre - og så tok jeg det med til The Brickish Associations årlige arrangement i Swindon, The Great Western Brick Show (også kalt STEAM). Deretter havnet det ad omveier i en såkalt showcase i den offisielle LEGO-butikken i Brighton, og siden har det også vært innom Liverpool, før jeg i forbindelse med Bricklive London fikk muligheten til å endelig installere det i en LEGO-butikk selv! Så nå står det utstilt i butikken i Westfield Stratford og blir der til i oktober en gang. Stolt eier:

Bilde

Bilde

Det siste punktet på lista over sommeren er mindre hyggelig. På en måte er det jo smigrende, men samtidig fryktelig frustrerende. De fleste av oss har vel hørt om Xingbao, som har tatt kontakt med LEGO-byggere med spørsmål om å bruke deres byggverk til å lage sett av, som så skal selges under Lepins søstermerke. Vel... sånn ser en slik mail ut:

"Dear Friend,

Hello,I am Mark,I come from China.
Our company plan to launch a brand-new product, which is called '星堡'(Xing Bao). The product majorly concern the global talent MoC masterpiece, produce them and sell them all over the world. We believe the product is exactly the same as Lego Ideas, but more freedom, and more profit for the MOC designer.

We believe it is a great opportunity for all of us. Because no one had done such business before, we indeed create a new future, and open a great market.

If we can work together,We will use your creative products to the world for sale in 2017,including Germany,the United States, Russia, Hong Kong Toy Fair, etc., then we will placed your profile posters in the exhibition hall .

We have cooperated with 13 authors and attend Guangzhou Fair ,if you convenience ,please leave your mail address ,I will send the photos to you later.

Best regards,

Mark"

For min del er dette en no-brainer, jeg kommer aldri til å ha noe med dette selskapet å gjøre. Men det kan jo være noen som har andre tanker om sommerens minst hyggelige LEGO-innslag?

Rapporter dette innlegget
Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Litt av en LEGO-sommer!
InnleggSkrevet: 2017-08-31 16:07:35 

Medlemmer
Skal si du har svidd av klimakvoten i sommer :shock:
Var bra og interessant det intervju med Kim E. Thomsen, skal prøve å få sett de andre også etterhvert :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-08-31 19:31:31 
Brukerens avatar

Styret
Don :
Skal si du har svidd av klimakvoten i sommer

Godt poeng... må kanskje punge ut litt ekstra til miljøet når jeg drar på årets fjerde UK-event i oktober :shock: (men jeg var til gjengjeld ikke på noen der borte i fjor!)
Heldigvis blir det ferje til Skærbæk :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-08-31 19:58:28 

Medlemmer
Du og du Are. Du e jammen meg god.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-08-31 20:20:23 

Medlemmer
Wow!! Bra at du representerer Brikkelauget på en flott måte - og for en sommer! Jeg er både misunnelig og imponert :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-08-31 21:03:47 

Medlemmer
Konge :D bortsett fra e-posten da..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-08-31 21:33:32 
Brukerens avatar

Medlemmer
Sjokkert! :shock: På en god måte, da! :D
Imponert over interesse og innsats og kreativitet og... rett og slett imponert!
Du er i en helt annen liga enn mine puslerier... (og det tror jeg kona mi er glad for :lol: )

En flott ambassadør for Brikkelauget er du absolutt - på PKH i Drammen var det vel deg jeg "plaget" mest da jeg var på vei ut av mine Dark Ages, men du var hele tiden like trivelig...
Heia Are! :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-09-01 13:18:21 

Medlemmer
L@go :
For min del er dette en no-brainer, jeg kommer aldri til å ha noe med dette selskapet å gjøre. Men det kan jo være noen som har andre tanker om sommerens minst hyggelige LEGO-innslag?

Ville du vurdert det dersom de ikke var et søsterselskap til Lepi n?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-09-01 23:42:05 
Brukerens avatar

Styret
OyvindK :
Du og du Are. Du e jammen meg god.

:)
KlippOgLim :
Wow!! Bra at du representerer Brikkelauget på en flott måte - og for en sommer! Jeg er både misunnelig og imponert :D

Det tok kanskje litt av. Men noe skal man jo finne på, og det er utrolig mange trivelige folk å treffe! Ikke umulig at noen av dem havner i Trondheim i april neste år... de er nysgjerrige på hva slags andre folk det finnes i dette lauget vårt ;)
Skremt :
Konge :D bortsett fra e-posten da..

Ja, den overrasket meg litt. Liker ikke fremgangsmåten - selv om de "spør", så lukter det vondt av hele greia.
Jacopyright :
Sjokkert! :shock: På en god måte, da! :D
Imponert over interesse og innsats og kreativitet og... rett og slett imponert!

Takk for hyggelige ord! Nå må jeg jo understreke at de tingene på bildet fra Manchester ikke er mine, det var høydepunkter fra resten av utstillingen.
laphroag :
Ville du vurdert det dersom de ikke var et søsterselskap til Lepi n?

Godt spørsmål. Jeg tror ikke det for min del, jeg føler meg litt for lojal mot LEGO til det, uten at jeg ønsker å oppfattes som noen "fanboy" av den grunn. Men så langt har mitt forhold til LEGO, deres ansatte og deres fan-kontakter vært svært godt, og det har kun ført med seg positive ting for meg, så jeg foretrekker å holde det på det nivået. Og jeg har heller ikke noe voldsomt behov for å få utgitt noe som jeg har laget som et sett - og hvis det ikke er LEGO, kan det i alle fall være det samme. Når det er sagt, hadde jeg nok uansett vært skeptisk til å inngå avtaler med kinesiske selskaper, når det dreier seg om copyright og rettigheter til bruk. For der er det så mye snusk og elleville oppfatninger av hva som er ok og ikke at det tror jeg det er best å holde seg unna.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-09-02 21:40:53 
Brukerens avatar

Medlemmer
Takk for deling - morsom lesing!

Jeg tar all mulig selvkritikk for dobbeltbookingen min, satser på at jeg klarer løse det bedre til neste år ;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 2017-09-03 20:34:01 

Medlemmer
Hyggelig lesning og videoer! Kunne godt tenke meg Portugal eventet. Vi får se neste år!
Selv har jeg forsøkt å promotere Brikkelauget da jeg ble spurt om å vise frem min MOC Oppdal stasjon på nettopp Oppdal stasjon da NRK sommeråpent var der 6. Juli. For de som ikke har sett innslaget:
https://tv.nrk.no/serie/sommeraapent/EN ... 7#t=11m30s
Etter dette har det vært lite lego, min kone er tross alt ei NLSO :roll:

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
 Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Thomas og 5 gjester

Du kan opprette nye emner i dette forumet
Du kan skrive innlegg i dette forumet