Da har jeg endelig tatt bilder av den nye LEGO hyllen jeg laget for ett par uker siden.
Formålet med denne hyllen var at jeg ville ha noen esker som var større enn de som er i Raaco 250-kabinettene, men mindre enn Smart Store 14/15. Det måtte ta lite plass og være rimeligst mulig. Jeg så på flere alternativer med både SmartStore 14/15 og SmartStore 10. SmartStore har ett eget hyllesystem som består av skinner man skrur på veggen og så er det hylleknekter som man fester i disse igjen. Man justerer trinnløst høyden på hylleknekten for å tilpasse høyden mellom hyllene.
Så også på andre systemer hvor boksene henger på kroker rett på veggen. Men både disse og SmartStore systemet ble litt for kostbart.
Jeg kjøpte 50stk Plast Team plastbokser som er 7Liter store fra Jula.no og betalte 24kr pr stk.
Jeg var også heldig og kom over ett tilbud på hobbyplater med Melanin belegg hos Jula, tror det var 299,- for en plate som var 2480x300x18mm stor. Kjøpte 5 slike plater. Av de platene fikk jeg seks hyller som er 1m brede og to sidevegger som er 148cm lang. Plasserte en hylle pr 22cm på hver sidevegg og skrudde dem fast med treskruer.
Her ser dere resultatet:
2015-03-29_mob01 by
F0NIX, on Flickr
Ja jeg vet de er litt skjeve, det er fordi justeringa på beinet som er akkurat under hjørnet på bordet knakk.
2015-03-29_mob03 by
F0NIX, on Flickr
Har ikke fått sortert om alle klossene enda, så jeg har enda noen tomme bokser i denne hylla. Jeg merker hver boks med gjennomsiktig merke-tape som har sort skrift. Dette er også noe jeg skal gjøre mer av i dagene som kommer siden jeg også må merke om de Raaco skuffene. Skal nå merke alt med kun Bricklink navn på delene. Hyllen er også festet til veggen bak med to små metallvinkler oppe under øverste hylle.
2015-03-29_mob04 by
F0NIX, on Flickr
Dette er boksene jeg kjøpte 50stk av. Kvaliteten på plasten i disse boksene er dårligere enn den som er i Smart Store boksene. Men siden disse er mye mindre og ikke kommer til å bli slengt så mye rundt på så tror jeg de skal holde for dette formålet. De var også den type plastboks med lokk som var mest kompakt og gjorde at jeg fikk minst mulig luft i mellom boksene, slik at jeg kunne få plass til flest mulig bokser pr hylle både i høyden og i bredden.