Driver å borer opp "lyktestolper" 2039 - Support 2 x 2 x 7 Lamp Post, 6 Base Flutes [
BL Pe ] nå for å montere lys i dem.
Funker helt perfekt med ett 2mm bor. Og man må ta tida til hjelp eller så går boret skjevt og kommer ut midt på stolpen...
Forsøkte først med en 3941 - Brick, Round 2 x 2 with Axle Hole [
BL Pe ] med en 2L aksel inn i en XXL-motor, og så satte jeg fast boren i en skrustikke, og festet lampen i den runde brikken for så å føre denne mot boret. Fungerte jo fint det, men etter 20 lyktestolper begynte det å føles som om motoren ble svakere. Skiftet til nye batteri uten at det hjalp, så jeg antar dette slet veldig på motoren.
Gikk så tilbake til den "vanlige" metoden og brukte en vanlig boremaskin for å bore opp lyktestolpene. Det fungerte mye bedre, men man må være mye mer forsiktig da boremaskinen er veldig kraftig. Fant ut at det var best å kjøre på sakte hastighet og bare bore litt av gangen mens jeg tømte boret for boss underveis.
Hadde begynt å bore opp noen lyktestolper FØR jeg hadde fått tak i kabel. Men jeg var jo heldig, for på Clas Ohlson fant jeg en kabel som heter "FKUX 0.08 Sort 25m" (Art.Nr: 49.126-10) og samme i rød (Art.Nr: 49.126-35). Disse kostet 59 kr pr pakke med 25m kabel. Får lett to av denne kabelen i det 2mm hullet. Kan sikkert få 3-4 kabler igjennom om man vil.
Og så kommer jeg til selve diodene; jeg kjøpte 2 pakker med 5 stk 3mm LED 3.2V/20mA 2000mcd Ultra White lysdioder på Clas Ohlson (Art.Nr: 36.3842) som kostet 24,- pr pakke. Disse passer fint inne i lampehuset som jeg hadde planlagt å bruke en 3626b - Minifigure, Head (Plain) - Blocked Open Stud [
BL Pe ] i Trans-Clear med en 4740 - Dish 2 x 2 Inverted (Radar) [
BL Pe ] som lampeskjerm i samme farge som lyktestolpen som jeg har valgt til hvit.
For å koble disse diodene har jeg valgt å bruke en motstand pr diode. Det blir lettere for ettertiden når man skal koble opp dette. For da er det omtrent likegyldig hvor mange lyktestolper jeg kobler i parallell. Størrelsen på dioden avhenger jo av hvilken strømforsyning jeg bruker. Men jeg satser på en 12V strømforsyning da dette er lettest å få tak i med masse ampere om jeg må ha en stor kraftig sak...
Størrelsen på dioden regnes så ut på denne måten:
motstand = (påtrykt spenning - diode spenning)/ diode strøm = (12v - 3.2v)/0.02A = 440 ohm.
Det er fullt mulig at disse 2000mcd LED'ene blir for kraftige, men skal nå teste dem ut først.
Men så kommer vi til det store spørsmålet som jeg gjerne vil ha tilbakemelding/tips fra dere:
Hvordan kan man best koble disse sammen?
Tenker da på ett pluggsystem som er enkelt å bruke. Og tenker da på at alle diodene kobles i parallell inn i ett system. Så lager jeg for eksempel flere "hub'er" hvor jeg kobler sammen for eksempel 8-10 stk som så er koblet til strømforsyningen. Kan jo bli mange slike hub'er rundtomkring i byen dog om man har 200 lysstolper. Men det er nå bedre enn å måtte føre alle 200 kablene frem til ett felles punkt. Kablene som er på stolpene blir da også kortere...
Systemet må være modulært og enkelt å koble fra/til. Tenker spesielt å bruke dette under events og utstillinger.