aj-ml :
En klassiker Legosortering er
denne Lugnetpostingen fra 2001. Selv om stadiene er litt telfeldig satt er vi vel flere som er kommet (minst) til punkt 24
Alltid like morsomt å lese den der, kanskje fordi jeg kjenner meg igjen?

I løpet av et år er jeg nå ved en slags kombinasjon av punkt 17 og punkt 24. Trenger et LEGO-rom der jeg kan ha ordentlig system, men har ingen rom å ta av i leiligheten, så det blir eget rom i rekkehuset vi har kjøpt (og venter på at skal bli bygget, men det blir ingen kjeller...). Forøvrig startet jeg vel rundt punkt 4 et sted. Og mens jeg venter på LEGO-rom, så har jeg noen stabler med plastkasser fyllt med zip-lock poser, en stabel med sorteringsskrin og en liten haug med små plastbokser til små elementer jeg har mye av (f.eks 1x1 runde plater, cheese osv). Sortererer på brikketype, og på farge innenfor der. Noen brikketyper er samlet, og noen farger er samlet, alt etter hvor mye det er plass til i en zip-lock pose. Når en pose begynner å bli så full at jeg ikke klarer å grave rundt i den lenger (eventuelt ikke klarer å lukke den

), så splitter jeg den i 2 eller 3, enten etter størrelse eller på farge, avhengig av hva som var i den. Plastkassene er sortert på type, altså en kasse for posene med 2xN, en kasse for 1xN, en for plater, en for spesielle plater (f.eks tiles), en for slopes, osv... Sorteringsskrin benyttes til småting som minifig-accessories, og alt mulig småting som passer i de små rommene og som det ikke er mer av enn at det fyller et lite rom. Og oppå det hele har jeg selvsagt en haug med uåpnede sett som venter på tid og plass