Brikkelauget

for norske LEGO-entusiaster
Dato/klokkeslett: 2020-03-28 10:18:27

Tidssone UTC + 1 time




Skriv et svar
Brukernavn:
Emne:
Meldingskropp:
Skriv meldingen din her, den må ikke inneholde mer enn 60000 tegn. 

Smil
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Skriftstørrelse:
Skriftfarge
NB: Du er ikke logget på! Vær vennlig og logg deg på før du skriver innlegget.
Valg:
BBCode er
[img] er
[flash] er AV
[url] er
Smil er
Slå av BBKode
Deaktiver Smil
Ikke link URLer automatisk
Godkjenning av innlegg
For å forhindre automatiske innlegg, krever administratoren at du skriver inn en bekreftelseskode. Koden vises på bildet under. Hvis du ikke klarer å lese koden, kontakt administratoren.
Bekreftelseskode:
Skriv inn koden eksakt slik du ser den på bildet. Om du bruker store eller små bokstaver spiller ingen rolle.
   

Emne - Legoshop og PostNord
Forfatter Melding
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Ser ut som jeg er en av de få heldige som har utelukkende positive erfaringer med Postnord. Varene dukker opp regelmessig på døren eller i nærmeste servicepunkt avhengig av hva jeg har valgt. Har mange leveranser og ser ut til at mitt område i Oslo fungerer fint :D
Innlegg Skrevet: 2020-02-19 07:48:28
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Jeg sendte kopi av den opprinnelige kvitteringen fra Lego til PostNord. Det gjorde susen, men først etter utallige purringer på epost. Lego bare gav opp, men både kompenserte og refunderte. De mente forsendelsen var tapt, selv om sporingen ikke gav hold for den konklusjonen.
Innlegg Skrevet: 2020-02-19 07:44:53
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Jeg venter for tiden på noen brickheadz jeg bestilte 1. februar og de er fortsatt ikke mottatt. Etter henv. til PostNord sier de at de er stoppet i "tollen" og at jeg må ta kontakt med avsender for å løse problemet... Har så sendt mail til kundeservice hos Lego og avventer svar fra dem.

HVER gang må JEG ta kontakt med PostNord og etterlyse/purre/oppgi navn og telefonnr før pakken blir sendt videre fra terminalen her i Bergen. De mumler noe om at det er mangler noe/et nummer på pakken/forsendelsen som angivelig liksom gjør at de ikke vet hvor den skal.. Det MÅ jo være tull.
Uansett tar det som regel 3-4 uker før jeg mottar forsendelsen (fra Lego som er de eneste jeg bestiller fra som blir levert av PostNord).
Ber til høyere makter at de går tilbake til Posten snart.

Da jeg bestilte det nyeste kinasettet og årets modulhus betalte jeg 120 kr i Expressfrakt for å få dem innen rimelig tid (og for at PostNord ikke skulle kødde noe til, som feks å skade esken, noe de ofte gjør.) De ble mottatt dagen etter i helt perfekt stand :)
Innlegg Skrevet: 2020-02-18 22:15:50
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
L@go :
Jeg fikk beskjed om at de ikke ville ha dem tilbake. Så der tror jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet :)

Jeg tipper at de har fått et så godt tilbud på postforsendelser over hele Europa at de ser gjennom fingrene med at de så ofte må sende dobbelt opp til Norge.


Ja det kan være, men er jo noen kroner i disse 2 settene. Litt over 3000kr hvert sett ;)
Innlegg Skrevet: 2020-02-18 21:22:44
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Don :
Tja spørs kanskje på bestillingen har du bestilt MF eller tilsvarende store sett er de kanskje mer gira på å få igjen setta enn om du har kjøpt et city sett til 100kr ;)
Virker jo også litt tilfeldig hvem som behandler saken og hva løsningen blir i de ulike tilfellene :?

Om alt går på skinner i resten av Europa får vi håpe det ikke blir så mye klager og dobbeltsendinger at de legger ned hele sjappa i Norge, men det skal vel en del til antar jeg :P


Dette gjelder 2 sett til litt over 3000kr hver så rart dem ikke etterlyser dem da ;)
Innlegg Skrevet: 2020-02-18 21:21:17
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Jeg bestilte en Bricklink ordre fra Tyskland og ba dem sende den til DHL Service Point på Storlien.

PostNord håndterte pakken fra den kom til Sverige og etter mye om og men og gjentatte "forsøk" på å finne utleveringsstedet sendte de pakken tilbake til PostNord sentralen i Järpen.
Coop Storlien er ikke akkurat så vanskelig å finne...
Innlegg Skrevet: 2020-02-18 20:56:15
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Tja spørs kanskje på bestillingen har du bestilt MF eller tilsvarende store sett er de kanskje mer gira på å få igjen setta enn om du har kjøpt et city sett til 100kr ;)
Virker jo også litt tilfeldig hvem som behandler saken og hva løsningen blir i de ulike tilfellene :?

Om alt går på skinner i resten av Europa får vi håpe det ikke blir så mye klager og dobbeltsendinger at de legger ned hele sjappa i Norge, men det skal vel en del til antar jeg :P
Innlegg Skrevet: 2020-02-18 10:16:08
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Jeg fikk beskjed om at de ikke ville ha dem tilbake. Så der tror jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet :)

Jeg tipper at de har fått et så godt tilbud på postforsendelser over hele Europa at de ser gjennom fingrene med at de så ofte må sende dobbelt opp til Norge.
Innlegg Skrevet: 2020-02-18 09:54:40
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Jeg fikk 2 erstatnings ordre fra Lego i september 2019. Begge ordrene kom etterhvert fra PostNord etter mye om og men, så jeg sa ifra til lego og fikk da en adresse å sende de tilbake til UK. Men etter vi flyttet så glemte jeg det helt bort så jeg har dem stående her enda.
Syntes det er rart Lego ikke har etterlyst dem ettersom jeg skulle ha sendt dem inn i september.

Flere som har opplevd dette?
Innlegg Skrevet: 2020-02-17 22:02:54
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Utrolig L@go :D :D
Ser at Hamar brått har en fordel..rask levering.
Innlegg Skrevet: 2020-01-13 22:43:27
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Hehe, det er jo bare urkomisk :lol:

Men det er jo absurd at de ikke greier å ordne dette.
Innlegg Skrevet: 2020-01-09 09:20:55
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Altså, det der er jo en type historie man burde dele med andre. Så latterlig at det blir morsomt. :lol: Er det ingen avis som er interessert i slikt? Kanskje PostNord sin fb-side?
Innlegg Skrevet: 2020-01-06 17:22:31
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Jacopyright :
Fantastisk historie! :lol:
Håper du har sendt historien til LEGO kundeservice også...? :D

Jeg tror faktisk ikke Kundeservice trenger å høre denne, de har allerede plenty av eksempler. Spørsmålet er om noen lenger opp i systemet hadde vært bedre adressat, så vi får se hva jeg kan få gjort :)
Innlegg Skrevet: 2020-01-06 16:42:45
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Fantastisk historie! :lol:
Håper du har sendt historien til LEGO kundeservice også...? :D
Innlegg Skrevet: 2020-01-06 16:30:16
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Det er jo bare helt fantastisk! Og ganske absurd!
Innlegg Skrevet: 2020-01-06 16:01:52
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Tenkte, til glede for både nye og gamle lesere, å servere konklusjonen på følgende historie:

L@go :
Kan jo bare legge til det alle allerede vet: PostNord er fullstendig udugelige, på absolutt alt de gjør. Det har all min erfaring med selskapet vist tidligere, og jeg har selvfølgelig bare fått alt bekreftet ved å bestille et sett fra LEGO som skulle være en gave 1. desember. Bestillingen ble gjort 9. november, og her er sporingsinformasjonen fra DPD, som overlater ansvaret til PostNord når pakken kommer til Norge:

13.11.2019 10:42 DPD data centre Order information has been transmitted to DPD.
13.11.2019 22:00 Mechelen (BE) In transit.
14.11.2019 07:39 Oirschot (NL) In transit.
15.11.2019 17:06 Oslo (NO) In transit.
15.11.2019 17:22 Oslo (NO) Parcel undergoing customs clearance.
19.11.2019 07:44 Oslo (NO) In transit.
19.11.2019 08:49 Oslo (NO) Parcel undergoing customs clearance.
22.11.2019 10:24 Oslo (NO) In transit.
22.11.2019 10:35 Oslo (NO) Parcel undergoing customs clearance.

Legg spesielt merke til den artige transportløsningen hvor pakken tydeligvis har blitt lagt på en bil som tar en liten runde på 10-60 minutter i Oslo før den returnerer til tollkontoret. Fint med sightseeing, da. Så i halv ti-tida i går ringte jeg til LEGOs kundeservice og sa at jeg har jo i utgangspunktet hatt god tid til 1. desember, men nå begynner det å haste. Den stakkars damen hos kundeservice sa at ja, jeg ser at denne pakken har hatt seg noen rundturer i systemet, og det er jo ikke godt å vite hva som skjer med den. Så for at du skal ha pakken til 1. desember, så sender vi deg en ny, gratis, med DHL Express... og etter samtalen fikk jeg raskt en melding fra DHL om at pakken er på vei, ble hentet i går, og er antatt levert på døra i løpet av dagen i dag. PostNord ute av ligningen, problem solved.

Kan jeg hjelpe deg med noe annet i dag? sa damen. Nei, sa jeg, men det må jo være fryktelig slitsomt for dere å forholde dere til dette igjen og igjen og igjen? For det er ikke bare jeg som har møtt på dette problemet. Og da fortalte hun at de er to stykker som sitter på kundeservice for Norge, og de bruker bortimot all sin tid for øyeblikket på klager på PostNord. Og jeg kunne være helt sikker på at de rapporterer hver eneste melding videre i systemet, for det er ingenting de heller vil enn å vende tilbake til Posten, som det var langt mindre problemer med. Saken er jo imidlertid, som Maybelline nevnte tidligere, at DPD og PostNord henger sammen, så det er lite trolig med en endring der - for hvis DPD fungerer supert for LEGO i resten av Europa er det lett for dem å se gjennom fingrene med at de må bruke tid og penger på å fikse en del saker i Norge...

Så da er vel alt i orden? Joda. Jeg la på klokka 09:41. Og litt senere sjekket jeg sporingen på den første pakken... og kan ikke la være å tenke at det sitter en liten gnom et eller annet sted hos PostNord som har som eneste oppgave å se hvor langt han kan tøye folks tålmodighet. Her er siste status:

26.11.2019 10:57 Oslo (NO) In transit.
27.11.2019 05:51 Bergen (NO) At parcel delivery centre.

Så får vi se da, om jeg får to pakker i stedet for én. Mye tyder vel på det.


Altså: Ekspresspakken LEGO sendte ut i stedet, med DHL, dukket opp som bestilt, to dager etter telefonsamtalen, og i god tid før 1. desember. Strålende. Men hva med den andre? Siden jeg nå hadde fått settet jeg bestilte, bestemte jeg meg for å la være å foreta meg noe som helst overfor PostNord, og bare se hvor lang tid ting ville ta hvis de fikk rote rundt på egen hånd. Det neste som skjedde, var dette (og det var jo litt rart, ettersom den tydeligvis ankom allerede dagen før, jf. forrige status):

28.11.2019 14:56 Bergen (NO) At parcel delivery centre.
29.11.2019 01:07 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.

Jeg hadde fortsatt ikke hørt noe direkte fra PostNord, men så skjedde det plutselig noe, fredag 29. november. Først dette:

29.11.2019 16:50 Bergen (NO) Out for delivery.

Og så kom det en SMS, kl 16:53, med beskjed om at "Pakken din er nå lastet på bil for levering! Besøk din profil med viktig leveringsinformasjon. Klikk på link" - og så klikket jeg på linken, og avtalte levering enten på jobb samme kveld, eller hjemme førstkommende mandag.

Deretter skjedde dette, helt uten at jeg hørte noe som helst. Og det er her det begynner å bli fullstendig utilgivelig, synes jeg.

29.11.2019 21:26 Bergen (NO) We're sorry but your parcel couldn't be delivered as arranged.
02.12.2019 09:33 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
03.12.2019 09:44 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
04.12.2019 09:55 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
05.12.2019 06:12 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
06.12.2019 04:20 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.
16.12.2019 16:03 Bergen (NO) At parcel delivery centre. New delivery date agreed upon.

Alt dette uten kommunikasjon. Ikke et knyst. Men etter det ble det helt stille, også på pakkesporings-siden, resten av 2019.

3. januar er det tydeligvis noen som plutselig oppdager en pakke som ligger der for seg selv på sentralen, med en ganske stor bulk i den ene siden, og lurer på om ikke den kanskje burde leveres snart.

03.01.2020 14:18 Bergen (NO) At parcel delivery centre.

Og enda bedre!

03.01.2020 14:51 Bergen (NO) Out for delivery.

Så får jeg en telefon - på dette tidspunktet står jeg i en butikk på kjøpesenteret Westfield Stratford i London - fra en budbilsjåfør, på nokså gebrokkent norsk, med beskjed om at han er på vei med pakken. Her er, sånn omtrent, samtalen:

PostNord: Jeg kommer og leverer pakken nå.
Are: Jaså! Men jeg er på ferie, i London. Jeg kommer hjem i kveld.
PostNord: Og det er ingen der som kan ta imot pakken?
Are: Nei, det er det ikke. Kan du legge den på dørmatta eller i postkassen?
PostNord: Hvor langt er det å gå? Er det mange etasjer? Jeg kan ikke gå mange etasjer.
Are: Det er én trapp opp.
PostNord: Og ingen nabo som kan ta imot pakken?
Are: Nei. Men bare legg den på dørmatta. Jeg kommer hjem i kveld.
PostNord: OK.

Ti minutter senere ringer telefonen igjen.

Are: Hallo?
PostNord: Hallo. Pakken fikk ikke plass i postkassen. Men jeg ringte på hos naboen din, og han tok imot den!
Are: Naboen min er dement.
PostNord: Det går fint. Han husker det.
Are: Det får vi se på.

Fredag kveld kom jeg hjem, og lørdag ringte jeg på hos naboen. Som nekter for at det har vært noen der med en pakke...

Nå er jo denne historien blitt fullstendig absurd. Og hadde det ikke vært for en svært hyggelig og velvillig medarbeider fra hjemmesykepleien, som på forespørsel fra meg fant pakken inne hos naboen i dag, så ville den nok blitt hos ham helt til hans slektninger hadde gjort opp boet etter hans død. Men nå har jeg altså, omsider, fått pakke nummer to, 58 dager etter at den ble bestilt fra LEGO.

Way to go, PostNord!

PS: Det hører med til historien at min demente nabo hadde åpnet både pakken og selve LEGO-esken. Men heldigvis hadde han ikke begynt å bygge. Ennå.
Innlegg Skrevet: 2020-01-06 14:30:58
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Postnord er jo det som tidligere var svenske postverket, nå slått sammen med det danske.
Går man inn på posten.se kommer man til Postnord.

Har flere ganger brukt Postnord i Sverige til å hente pakker bestilt fra EU, har fungert helt supert det.
Så noe får de til :D
Innlegg Skrevet: 2019-12-28 12:36:34
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Skjønner at det er fryktelig frustrerende når pakker ikke konmer frem, men det her er jo virkelig så dumt at det er komisk. Hvordan går det ann å drive et firma på denne måten?
Innlegg Skrevet: 2019-12-28 07:53:49
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
Kom over denne lille morsomme saken i Svensk TV som jo sier litt om Postnord :)



Vi er vist ikke det eneste landet som sliter...
Innlegg Skrevet: 2019-12-28 03:24:52
  Innleggets emne:  Re: Legoshop og PostNord  Svar med sitat
De siste årene har de vel stengt for vanlige bestillinger tidlig i desember såvidt jeg kan huske.

Tror det er for å ha kapasitet til ordinære henvendelser rundt manglende/ødelagte brikker etter jul, kanskje i kombinasjon med noe juleferie for de ansatte. At de fremdeles er åpent kan tyde på at de ikke har så stor ordrereserve på B&P og at de mener de har kapasitet til holde unna enn så lenge. Vi kan jo håpe at den forblir åpen.
Innlegg Skrevet: 2019-12-21 10:21:53

Tidssone UTC + 1 time


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support